Salam 2 all.

Saya perturunkan dibawah komen seorang waris dan ahli keluarga mangsa tragedi pesawat MH017 mengenai tohmahan seorang pemimpin pembangkang yang mempersoalkan MAS dalam tragedi itu.
 
Saya boleh bayangkan kekecewaan waris tersebut melalui gaya bahasa dan ayat yang beliau gunakan untuk memberi mesej jelas kepada pembangkang yang tidak ada kerja lain melainkan cuba mempolitikkan tragedi ini untuk kepentingan politik sempit mereka.
 
Saya setuju dengan rumusan yang dibuat oleh waris ini bila dia menyatakan orang-orang seperti ini adalah political whore - pelacur politik!
"Kamu mau kebenaran YB...kebenarannya ialah saya dan keluarga kehilangan seorang wanita yang merupakan isteri...ibu...nenek...kakak...sepupu kepada kami semua. Cuba tutup mulut sial kamu tu!! Kenapa salahkan MAS...seluruh dunia tidak salahkan MAS dan kamu gelar diri kamu MP Malaysia!! Kenapa kamu tidak pergi ke Kedutaan Russia dan tuntut supaya kami dibenarkan laluan penuh ke kawasan kejadian? Kebenaran sialan apa? Kebenarannya ialah orang yang kami cintai telah pergi dan kamu cuba bermain politik!! Kamu ni beruk ke? Atau pelancap? Sialan bodoh yang tidak ada perasaan mengenai kepiluan kami yang kami dan seluruh dunia sedang lalui!!?? Jangan sampai saya menyumpah kamu dan seluruh keluarga kamu kerana memperlekehkan tragedi sebesar ini dengan bertanya soalan bodoh yang semua orang dah tahu jawapannya!!?? Ada masa kamu boleh bermain politik, tetapi ini bukan masanya...ini adalah masa untuk kami sekeluarga serta kamu sebagai pemimpin-pemimpin untuk memperjuangkan hak kami supaya kami mendapat semula jasad mangsa dan apa juga milikan mereka sebagai pengubat kesedihan kami. Kami ada ahli keluarga yang hanya Tuhan sahaja tahu keadaan jasadnya yang kini berada di kawasan terhempas dan kamu disini sibuk nak menyalahkan MAS!!?? Kami tidak akan lupa cubaan kamu untuk mempolitikkan tragedi ini untuk kepentingan politik kamu dengan soalan bodoh kamu itu!! Kebenarannya ialah kamu telah membuktikan kepada kami sekeluarga dan ramai di Malaysia yang kamu tidak layak mewakili kami. Kamu hanyalah pelacur publisiti murahan!! KAMI KEHILANGAN INSAN TERSAYANG WAHAI SIALAN ANAK HARAM!! Kamu memalukan nilai kemanusiaan!! Saya sangat sedih dan marah dengan pembunuhan tidak berperikemanusiaan keatas insan kesayangan kami, TETAPI kami lebih meluat dengan sikap tidak sensitif kamu kepada kami yang kehilangan insan tersayang!! Kalau kita hidup didunia yang tidak ada undang-undang dan saya bukan seorang insan baik...jika saya jumpa kamu...saya akan panggil kamu dan saya akan belasah kamu hingga keturunan kamu yang ke 10 akan merasa kesakitannya. Kamu membuat saya meluat sampai ke tulang tongking!!".
 
Sebab itu pada saya pembangkang di Malaysia ini hanyalah manusia hipokrit!

Konon dalam Parlimen bersatu suara dengan YAB PM mengutuk serangan keatas pesawat MH017 dan melahirkan kesedihan kepada apa yang terjadi kepada mangsa-mangsa yang tidak berdosa. Mentang-mentang bercakap didalam Dewan Rakyat yang tiap perkataan dicatat, apatah lagi disiarkan secara langsung oleh TV1. Tetiba pembangkang jadi pelakon terbaik.

Sedangkan diluar tengok komen-komen mereka terutamanya didunia cyber samada melalui tweet, FB dan lain-lain, antaranya:

1. menyalahkan MAS kerana melalui ruang udara yang merbahaya sedangkan itu adalah laluan antarabangsa yang dilalui berpuluh pesawat penerbangan negara-negara lain!

2. mengutuk negara sendiri dengan menyalahkan Malaysia sebagai tempat yang sangat gerun untuk diduduki;

3. mendakwa pesawat MH017 diserang konon kerana hubungan Malaysia terlalu baik dengan HAMAS di Palestin;

4. mendakwa konon ini bala Allah kerana MAS menjual arak dalam penerbangan;

5. mendakwa konon Kerajaan menggunakan wang rakyat membayar pemberontak Donestk dan ketua pemberontak Alexander Barodai untuk mendapatkan mayat-mayat dan kotak hitam MH017;

Dan macam-macam lagi tohmahan, fitnah dan dakwaan mereka lemparkan - pokok pangkalnya mereka memaki hamun Kerajaan, Dato' Sri Najib dan MAS! Tapi dalam Dewan Rakyat masing-masing bukan main lagi konon tunjuk alim - bak kata Haji Bakhil, alim taik kucin!

Kita rakyat Malaysia sangat bersyukur kepada Allah kerana mempunyai Perdana Menteri yang tenang dan sabar dalam menghadapi semua kerenah pembangkang ini. Walaupun dilempar dengan pelbagai tuduhan dan fitnah, Dato' Sri Najib rupanya diam-diam padi, makin tunduk makin berisi.

Dalam diam-diam, Dato' Sri Najib melakukan sesuatu yang pemimpin dunia lain tidak terfikir pun untuk buat. Dalam keadaan Obama, Abbott, Cameron, dan segala pemimpin Barat menuding jari dan menyalahkan kumpulan pemisah Donestk dan sekutunya Russia (walaupun belum ada apa-apa bukti pun) tetapi langsung tidak menyelesaikan masalah, sebaliknya Dato' Sri Najib dalam senyap-senyap menghubungi ketua kumpulan pemisah yang menguasai perkampungan Grobovo tempat MH017 terhempas.

Dato' Sri Najib bijak dan fokus. Dia tahu keutamaan sekarang ialah mendapatkan jenazah dan mayat mangsa supaya dapat diselenggarakan dengan segera, apatah lagi 'Eidulfitri menjelang tiba. Dia juga tahu kotak hitam MH017 itu penting untuk membolehkan siasatan yang lebih konkrit dimulakan.

Dan Dato' Sri Najib tahu realitinya kumpulan pemisah Donestk yang menguasai kawasan perkampungan Grobovo, tempat MH017 terhempas.

Lalu Dato' Sri Najib membuka talian terus kepada ketua kumpulan pemisah Alexander Barodai. Setelah beberapa siri perbincangan dan perundingan melalui telefon dengan Alexander Barodai, kumpulan pemisah Donestk bukan sahaja membenarkan semua mayat dan jenazah diambil, malah menyerahkan kotak hitam MH017 yang sangat penting untuk membantu siasatan tragedi ini.

Seluruh dunia barat terkejut dan terkedu dengan perkembangan yang langsung tak diduga itu. Inilah apa yang dipanggil pemikiran dan pendekatan diplomasi diluar kotak, bukan macam pembangkang yang asyik memperkotak-katikkan isu untuk kepentingan politik sempit mereka!

Kini alhamdulillah semua mangsa yang ditemui telah dibawa ke Netherland untuk dibedah siasat dan dilakukan ujian saringan DNA untuk mengenal pasti mayat dan waris yang berkaitan sebelum proses penghantaran pulang dilakukan ke negara masing-masing. Dan kotak hitam telah pun diserahkan kepada pihak yang mempunyai kepakaran dan peralatan untuk memuat turun segala data MH017 yang ada - alhamdulillah!

Dan dalam pada itu, Dato' Sri Najib mengumumkan sambutan Rumah Terbuka Perdana sempena 'Eidulfitri tahun ini yang dijangka pada hari Isnin 01 Syawal 1435 bersamaan 29 Julai 2014 dibatalkan kerana menghormati mangsa-mangsa trgaedi MH017. Dan saya berharap juga semua program hiburan dan konsert sempena 'Eidulfitri tahun ini dibatalkan terus oleh semua pihak termsuk media arus perdana sebagai penghormatan kepada mangsa tragedi hitam ini.

Seperti kata Perdana Menteri, beliau berkongsi rasa sedih dengan para waris dan ahli keluarga mangsa MH017 kerana nenekanda beliau sendiri Allahyarham Puan Sri Amirah Prawirah Kusuma, isteri kedua Almarhum Tan Sri Noah (bapa kepada Toh Puan Rahah ibu Dato' Sri Najib) turut terkorban dalam tragedi MH017 ini.

Apa pun, saya angkat tabik kepada PM yang jelas membuktikan kematang diplomasi dan politik dalam menangani tragedi MH017 ini. Semoga Allah terus memberikan kekuatan dan jalan penyelesaian yang terbaik untuk Dato' Sri Najib menghadapi tragedi MH017 ini, insyallah. Ameen.

Dan nasihat saya kepada pembangkang, sudah-sudahlah berpolitik itu. Bekerjasama dan bantulah PM untuk menghadapi dan menyelesaikan tragedi ini.

Ukhwah dalam Musibah - Bersatu dalam Kesedihan.

Wallahua'lam dan Wassalam.

Adios amigos, grasias senor.

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
27 Ramadhan 1435
25 Julai 2014

Penafian

Copyright © 2018 BP. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.